Historie Game Makeru

Estimated read time 10 min read

Game Maker napsal Mark Overmars. Je řádným profesorem na Ústavu informačních a výpočetní věd na univerzitě v Utrechtu v Holandsku. Zde se vede Centrum pro pokročilé hraní her a simulací, které provádí výzkum v oblastech, jako jsou například 3D modelování, animace, virtuální postavy, simulace, člověk-vzájemné ovlivňování počítače, adaptivní hrou a uměleckých aspektů hry.

Game Maker nebyl psán jako součást práce na univerzitě, ale začínal jako hobby projekt. Ten byl však použit v průběhu hry na design. Od roku 2004 je Game Maker vyráběn a distribuován firmou Game Maker, Mark Overmars.

Mark se vždy zájímal o počítačové hry. V osmdesátých letech byly hry přezkoumány pro časopis Atari. On také psal některé hry pro počítače Atari ST (Super Breakout, Snake, Gobang). Kvalitní značkou vývojáře není aktivně hrát hry, ale studovat techniky používané v jejich vytváření.

O programu Game Maker

Game Maker je napsán v Delphi (v současnosti verze 7 ). Téměř celý kód byl napsán Markem Overmarsem, tedy kromě několika freewarových komponent, ke čtení obrazových formátů a kompresi dat. Zdrojový kód Game Makeru má více než 40.000 řádků kódu.

Tvůrčí část je silně založena na Windows API. Velmi obtížně se přesouvá na jinou platformu. Běžící část je založena na DirectX (verze 8.0 v tuto chvíli, aby ji udrželi kompatibilní s většinou starších počítačů). Znovu je velmi obtížné ji portovat na jiné platformy.
Historie vývoje

Vývoj Game Makeru byl zahájen v roce 1999 Mark Overmarsem, příspěvek je víceméně i o něm.
1999

Začal jsem pracovat na Game Makeru (původně nazvaným Animo, protože moje první myšlenka byla udělat jednoduchý systém pro vytváření animace ve 2-D) v létě roku 1999. První veřejná verze byla verze 1.1. Ta byla spuštěna 15. listopadu 1999. Tato verze měla již vestavěný programovací jazyk, ale chyběla propracovanost. Nepoužívala DirectX a neměla ani samostatný běh, nemohla vytvářet samostatně spustitelné soubory. Takže hry se prostě museli hrát v hlavním okně programu. Od té doby jsem rychle vytvořit veřejné verze 1.2, 1.2a, 1.3.Nebyly moc známé a ani je moc lidí nestahovalo.. Například v celém prosinci 1999 byl Game Maker stažen celkem 366 krát.
2000

Verze 1.4 byla hlavní verzí. Stojí za trochu více pozornosti. Počet stažení vzrostl: v únoru jich bylo 1000, 1500 v březnu, v červnu 2000 a v srpnu 8000 (po nějaké zvláštní pozornosti tisku). Verze 2.0 vyšla v září 2000. V celém roce 2000 byl program stáhnut z mé stránky celkem asi 40.000 krát.
2001

V roce 2001 sem vydal verzi 3.0, která jako první používala DirectX na kreslení. Dodatečné verze 3.1, 3.2 a 3.3 (duben 2001) se objevily. Popularita rychle vzrostla. V březnu byl program stažen asi 14.000 krát a v červnu se to zvýšilo na 21.000.

V lednu 2001 jsem se rozhodl, že se musím Game Maker napsat znovu. Přepsal jsem ho úplně od nuly, s využitím všeho co jsem se naučil v průběhu let. Rozhraní bylo zcela změněno. Nová verze nebyla zcela kompatibilní se starou verzí. Verze 4.0 byla vydána v červenci 2001. To bylo následně překročeno další verzí, v prosinci 4,1 (byla přidána podpora pro více hráčů). Popularita dále rostla. V prosinci bylo dohromady 32.000 stažení. V celém roce 2001 byl program stažen zhruba 270.000 krát.
2002

Verze 4.2 se objevila v dubnu 2002. Hlavním rysem bylo, že se značně zvýšila stabilita. Verze 4.3, která měla mnoho malých doplňků a vylepšení, se objevila v listopadu 2002. Popularita rostla dál a dál. Na konci roku byl program stažen asi 2.000 krát denně. Počet zobrazení na hlavní stránce webu vzrostl od října roku 2000 do října 2002 na 70.000. V celém roce 2002 byl program stažen zhruba 750.000 krát.
2003

V lednu 2003 jsem požádal o dary, protože náklady na vývoj a udržování komunity Game Makeru komunity stále narůstaly. Game Maker má nyní svou vlastní doménu: www.gamemaker.nl. Na webových stránkách byl kompletně přepracován. V dubnu se objevila verze 5.0 s mnoha novými funkcemi, zejména zdroji datových souborů a časovými liniemi. Také interpretace kódu byla rozšířena a vylepšena. Program má celý facelift s hezčími ikonyami a obrázky. Dobrovolný registrační mechanismus byl zařazen na podporu rozvoje, ale program je stále k dispozici zdarma.

Maker Game byl vznešeně uveden na TechTV, kterému téměř havaroval náš webový server, 5000 lidí se pokusilo stáhnout program ve stejném okamžiku.

V září se objevila verze 5.1 s mnoha novými funkcemi, zejména částicemi systému a možností změnit zdroje v reálném čase. Řada pokročilých funkcí byla omezena pouze registrovaným uživatelům na podporu (a odměnu) registrace. Bezplatná verze však zůstala k dispozici s většonou nepoškozených funkcí.

Přestěhovali jsme se do nového (placeného) fóra, které nabízí mnohem více funkcí a lepší ovládání. Fórum se stalo velmi populárním.

V prosinci se objevila verze 5.2 s vylepšenou formou, pokojnějším designem a další akcí např. pro částice. Také byly integrovány funkce, které se zabývají datovými strukturami.

V roce 2003 došlo k více než 1.700.000 stažení Game Makeru. Tak to je asi 5000 na den. Program se používal na stále více a více školách po celém světě v rámci vzdělávání počítačové vědy. Také byl používán na mnoha letních táborech.
2004

V dubnu se objevila verze 5.3 s vylepšenými cestami editoru, plánováním pohybu a funkčností. Soubor nápovědy byl přeměněn na moderní pomocí HTML.

Od dubna jsem začal pracovat na verzi 6.0. Pro 6.0 byl zcela přepracován grafický engine, pomocí Direct3D jako základního systému. Tím se výrazně zlepšila kvalita grafiky a možností. Alfa průhlednost je nyní rychlá a jednoduchá, objekty se mohou volně hýbat a otáčet. Také tam jsou pokročilé grafické funkce, aby mohly být například textury mapované polygony. Bylo přidáno zdrojové písmo, což umožňuje mnohem hezčí (a rychlejší) texty a dokonce je zahrnuta řada funkcí pro 3D grafiku. Také zvukový engine byl přepsán za následek lepší kvality zvuku a dalších možností, jakými jsou zvukové efekty a 3D zvuk. Všechny tyto změny z programu jsou již plně kompatibilní s předchozí verzí. Bohužel, kvůli docela dost velké hackerské aktivitě jsem musel přepsat registrační systém a musel jsem přidat další šifrování. Verze 6.0 se objevila v říjnu 2004.

Vzhledem k velké popularitě bylo Game Maker fórum stále více a více přeplněné a díky tomu bylo nemožné využívat hostingových služeb. V listopadu 2004 jsme se přestěhovali na fórum nového dedikovaného serveru, který je nyní používán téměř výhradně pro fóra. Při startu bylo mnoho problémů, ty jsou však nyní už jen pouhou minulostí.

V roce 2004 došlo celkem asi k 1.600.000 stažení Game Makeru. Takže to je zhruba srovnatelné s předchozím rokem. Web byl navštěvován zhruba 10.000 krát za den.
2005

Game Maker byl používán jako vývojová platforma pro soutěž Game4Girls pořádané Universitou v Illinois, Urbana-Champaign. Byl také používán jako nástroj rozvoji akcí sponzorovaných Atari na světově proslulé škole designu Parsons v New Yorku s názvem „RetroRedux: 24 hodin herního Jam designu“.

V květnu roku 2005 verze 6.1 Game Maker se objevil, s lepší editor obrázků, jednoduchý a efekty výbuchu mechanismus, kreslení, a mnoho malých změn a oprav oprav.

V červenci 2005 byla uveden na Game Maker G4TV. To na jeden den téměř ztrojnásobilo počet zobrazení stránek na webu (cca 26000 na jeden den), a rovněž se zvýšil počet stažení.V srpnu 2005 dosáhl Game Maker web 10.000.000 zobrazení stránek od října 2000. Počet stažení byl 11.000 za den.

V srpnu vyšla také hra Ghost Doom, která byla uvedena na G4TV. Na fóru bylo v jednu chvíli více než 800 současných návštěvníků.V září 2005 Game Maker vystupoval v pěti epizodách dánského televizního programu. Také v Austrálii byla jednodenní konference, která byla z velké části věnována používání Game Makeru ve vzdělávání.

Game Maker je používán jako nástroj rozvoje v nizozemské Make-A-Game soutěži pro studenty středních škol. Přes 200 týmů bylo registrovaných v soutěži.
2006

Prvních několik měsíců roku jsem strávil na dokončení své knihy, spolu s Jacobem Habgoodem. Název je Game Maker’s Apprentice:: Vývoj her pro začátečníky, byl zveřejníěn společností APRESS. Objevil se na konci června 2006. Byl velmi populární. První náklad, 5000 výtisků, byl vyprodán asi během 3 měsíců.

V březnu 2006 jsme se přestěhovali do nového, mnohem většího a rychlejšího serveru ,který zvládne zvýšenou zátěž jak pro webové stránky, tak i pro fóra. Počet zobrazení stránek se v současnosti pohybuje kolem 25.000 za den. Existují období, kdy je až 200.000 unikátních návštěvníků měsíčně. Stránka používá kolem 600 GB pásma za měsíc. Soubory ke stažení zůstávají konstantně na množství kolem 4000 za den.

Od léta jsem pracoval na verzi programu 7.0. Významnou změnou je rozšíření mechanismu, který byl začleněn, což umožňuje snadnější přidávání dalších funkcí. Beta se objevila na začátku listopadu. Finální verze byla očekvána na konec ledna.
2007

Jsem velmi nadšený, že jsem v partnerství s YoYo Games pro další vývoj a distribuci Game Makeru. YoYo Games je nová společnost se sídlem ve Velké Británii, je vedena skupinou bývalých i současných špiček herního průmyslu, včetně Sandy Duncana, bývalého šéfa Xboxu v Evropě. Jsem jedním z ředitelů YoYo Games a budu dohlížet na další vývoj Game Maker tam.

28. února byla vydána verze 7.0 a vydala se prostřednictvím nového webového portálu YoYo Games. Brzy po tom internetové stránky převzala aktuální stránka Game Maker.
2009

Dne 25. prosince byla vypuštěna verze Game Maker 8.0.

Další články

Další články autora