Tvorba deskových her: Díl I.

Estimated read time 3 min read

Hry na počítač, konzole či do mobilů zažívají posledních deset let své zlaté časy. Jsme neustále zahrnování novými a novými tituly, u kterých můžeme vydržet i desítky hodin. Vzpomeňme si však na dětství, kdy jednou z hlavních zábav bylo hraní deskových her s přáteli a rodinou, při kterých všichni zažili spoustu legrace.

Obliba deskových her se vrací, důkazem jsou hry jako Activity, Monopoly ale i stále stejně dobré Člověče nezlob se. V našem novém seriálu si blíže představíme základní pravidla, jak můžete takovouto stolní hru sami vytvořit. V prvním díle si představíme základní typy deskových her.

Klasické, rodinné deskové hry
Tyto hry představují úplný základ, jejich primárním cílem pro dosažení vítězství je závodění po určité dráze, nebo dosažení určitého cíle na dráze. Do těchto her může být zapojen bodový systém a úspěšnost hráče se odvíjí především ze štěstí, nežli z strategie. Takovéto hry jsou většinou určeny pro větší počet hráčů a její základem není ani tolik samotná hra jako fakt že hráči hrají spolu. Témata takovýchto her bývají velmi jednoduchá a často mají na samotnou hru velmi malý nebo vůbec žádnu vliv.

Příklady: Člověče nezlob se, Hadi a žebříky, Candyland

1

Euro hry
Jejich hlavním principem je získávání bodů z libovolného zdroje, který Vám umožní vítězství. Hra je postavena většinou na jednotlivých tazích a vyhrává ten, který má určitý počet bodů. Tyto hry mají silné motivy ovlivňující hru samotnou, které jsou také silně podporovány designem hry. Velmi často bývá v takovýchto hrách zabudován systém řízení zdrojů a politiky mezi jednotlivými hráči, kteří mezi sebou obchodují. Důležitou roli v nich hraje strategie, díky které se dá zvítězit i přes hráčovu herní smůlu.

Příklady: Osadníci z Katanu, Carcassone, Lancaster

2

Deck, Budovatelské hry
Jsou velice podobné hrám karetním. Hráč začíná hru s balíčkem karet, které používá během hry. Na rozdíl od karetních her, však u budovatelských začínají hráči s kartami ze stejného balíčku a deska hry je součástí hry. V takovýchto hrách se objevuje 15-20 typů karet, avšak při samotném hraní je obvykle používáno jen 10 z nich. Pointou takovýchto her je tedy průběžné budování základy pomocí obdržených karet. Tento typ her většinou končí při vyčerpání určitého počtu karet, nebo pokud dojde ke specifické situaci.

Příklady: Dominion, Thunderstone, Quarriors

3

Další články

Další články autora