Blender je profesionální program pro tvorbu 3D animací a počítačových her

Estimated read time 6 min read

Blender je jedním z nejoblíbenějších freeware programů pro modelování 3D objektů, vytváření 3D animací a tvorbu her. Jedná se o profesionální nástroj, který obsahuje velké množství prvků. Pokud si přejete začínat na profi úrovni, tak tento program je velmi dobrý začátek. K dispozici je nespočet tutoriálů a podrobných návodů, s pomocí kterých není problém vytvořit si vlatní hry či modely již za několik hodin práce.

Blender nabízí velké množství funkcí, níže jsou sepsány všechny možnosti, které program přináší. Na konci příspěvku si můžete program i zdarma stáhnout na všechny platformy.

Rozhraní

Rozhraní umožňuje změnit, přizpůsobit a znovu distribuovat rozložení všech UI komponentů a nástrojů tak, aby vyhovovaly svému úkolu. Od nejmenších úprav ve velikosti až na plné vlastní rozhraní, to vše za adaptujících se podmínek, snadné nastavení změn umožňuje vykonávání různých činností s nástroji, které se snadno ovládají. Lze vytvořit přirozeně působící scény. Rozhraní je plně přizpůsobitelné a konzistentní na všech úrovních.

Ukázka tvorby v uživatelském prostředí Blenderu

Charakterové modelování

V nabídce je velké množství rozmanitých nástrojů, například skulpturování se používá k vytvoření velmi podrobným živě působících znaků každého modelu. Ve spojení s modifikátory jako multi-res, mohou být modely velmi komplexní, zatímco rozhraní zůstává citlivé. Blender nabízí úplné možnosti vícenásobného tvarování s 2D bitmapami a 3D procesovými štětci (malování, vyhlazování atd.), podporuje i symetrii. Nástroje je možné libovolně skriptovat.

Charakterové modelování s použitím skulpturace

Rigging

Transformace libovolného modelu do optimálního charakteru nebyla nikdy jednodušší, je to především díky vysoce sofistikovaným metodám a deformačním výpočtům, které umožňují realistické tvarování. Specializované doplňky umožňují vytvářet profesionální kvalitu soupravy pro své postavy v několika krocích.

Transformace libovolného modelu do optimálního charakteru

Modelování těles

Zpevněné plochy a dělení modelovacích ploch těží z nástrojů, které sahají od absolutního základu až do složitého prostředí. Modifikátory umožňují nedestruktivní změny na základní síti, je možné je snadno modifikovat, vzájemně zaměňovat a upravovat. Řada 3D objektů obsahuje polygonové sítě, NURBS plochy, vektorové fonty (TrueType, PostScript, OpenType) a mnoho dalšího. Uživatel může využívat vícenásobného tvarování s 2D bitmapami/3D štětci a všechny nástroje zde lze také skriptovat.

Modelování těles v programu Blender

Animace

Díky bezchybné integraci nástrojů, jakými jsou krokovací cykly nebo synchronizace, lze dosahovat perfektních výsledků již bez větší námahy. S nelineárními animacemi (NLA) mohou být gesta kombinována do složitých akcí, které se postupně přetvoří na celou animaci. Velkou výhodou je podpora inverzní kinematiky s podporou unikátních polí, animované omezení systému, vkládání a editace zvuku, rychlá editace pomocí přehledné časové osy a mnoho dalšího.

Vytváření animací

Renderování

Pro rendrování je využíván velmi kvalitní engine, který využívá optimalizace věcných uzlů a procedurálních textur spolu s plně vyhovující podporou vykreslování.

Renderování pomocí kvalitního enginu

Fyzika a částice

Komplexní a dynamické materiály, které na sebe vzájemně působí, a jejich fyzikální prostředí jsou snadno nastavitelné a říditelné. Je možné měnit přirozený tok vody, pohyb vlajek na železnici ve větru a mnoho dalšího. Z rozpadající se budovy, explodující lodi nebo sklenice vody vržené na vlasy, načechraného kožichu nebo trávníku budete mít výjmečný pocit, je to díky systému drobných částic v unikátním fyzikálním prostředí, které dokáže přinést vynikající výsledky.

Nastavení částic v unikátním fyzikálním prostředí

Stínování

V Blenderu lze využvat funkce kombinovaných textur s jemnozrnnou deformací komplexních materiálů měnitelných v samotném výřezu. Stínování je založeno na systému uzlů, vypočítávání barev na základě kombinace základních materiálů, osvětlení a mapování textur.

Stínování s jemnozrnnou deformací komplexních materiálů

Tvorba 3D realtime her

Blender obsahuje pokročilý herní engine s úplnou integrací do jeho kódové základny a úplným grafickým rozhraním. Je zcela nezávislý na programátorských dovednostech každého a dovede se přizpůsobit jeho uživateli. Pomocí vizuálních bloků dat lze vytvořit herní logiku, nebo kód vlastní, tak jako tak, jakmileváš projekt skončí, tak může být importován do prostředí podle výběru uživatele.

Doporučení: Zvěčněte své 3D modely díky kvalitním tiskovým náplním PETG 1,75 mm do 3D tiskárny za bezkonkurenční ceny.

Velmi pokročilý je editor grafické logiky, který dokáže definovat interaktivní chování bez nutnosti programování. podporování je nesčetné množství funkcí, se kterými je možné vytvořit moderní složitou hru se vším co k ní patří.

Tvorba realtime 3D her

 

Blender není jen program, je to i celosvětové společenství mnoha vývojářů, kteří v něm každý den vytvářejí dokonalé hry a animace. Internet je plný návodů a tutoriálů k tomuto programu a co víc, v průběhu následujích týdnů se můžete těšit na podrobné návody na tvorbu v Blenderu přímo zde na portálu Tvorbaher.cz. Níže si můžete program Blender stáhnout, je ke staže ní zdarma a je navíc podporován platformami Windows, Mac i Linux.

(27.1MB, Windows)

(44.8MB, Linux)                                       (51.3MB, Mac)


Další články

Další články autora