GameMaker: Studio – 9. část – Velké testování je konečně tu

Estimated read time 4 min read
Aplikace GameMaker: Studio je velmi mocným, přesto ale jednoduchým prostředkem, jak relativně snadno vytvořit profesionálně vypadající hry pro řadu platforem: Windows, iOS, Android nebo třeba HTML5. Když bude vaše hra opravdu dobrá, budete ji moci klidně i prodat. Nežli se ale dostanete do tohoto stádia, bude to ještě chvilku trvat, takže, s chutí do toho!
Po suchých, náročných a (relativně) nudných lekcích, jak v GameMaker:Studio něco naprogramovat, tu konečně máte cosi hotového. Opravdu, možná jste si to ani neuvědomili mezi vším tím řešením spritů a zvuků, ale vše podstatné již byl nastaveno a napsáno, první (a také jediná) úroveň byla přidána, takže je nyní opravdu již ten pravý čas vše pořádně proklepnout v praxi.
Asi jste si této věci již dávno všimli, ale patrně neuškodí, když vám to připomeneme i dnes – ukládání funguje v GameMaker:Studio stejně jako v jiných programech, prostě klepněte na ikonku diskety a vaše poslední rozdělaná práce se uloží.
T1_TestScreenshot(1)
Testování hry před jejím vlastním uvedením do praxe je důležitý proces, který nelze podcenit – běžně totiž narazíte na nějaký bug nebo podivnost, kterého jste si při psaní projektu nevšimli. Jako nic se to stane u projektů malých, takže o to větší pozornost je třeba věnovat těm velkým.
Hru můžete testovat sami, případně tím lze i někoho pověřit – z komunity, domácnosti, přátel, … Nebo nyní sami klepněte na zelené tlačítko „Play“ (popřípadě z hlavního menu vyberte „Run“ a pak ještě „Run Normally“) a sledujte, co se stane – hra se spustí a pakliže jste neudělali žádnou chybu během její tvorby, objeví se tam ikona klauna a začne se prohánět po místnosti.
Zkuste nyní ve hře každičký představitelný scénář (jinak si nebudete moci být jisti na 100 %), abyste případně obratem rozpoznali, zda je něco v nepořádku – jde vám nyní samozřejmě o to, odhalit, zda se něco náhodou nechová jinak, nežli by mělo. K ukončení hry prostě herní okno zavřete (klepněte na „X“ nahoře nebo též fungují i další cesty – „Alt + F4“ třeba).
Pokud vše proběhlo, jak má, je na čase, položit si pár zásadních otázek, jestli by něco nesneslo vylepšení a zda je vše tak, jak bylo plánováno. Tak namátkou si můžete položit třeba tyto otázky: Není klaun moc pomalý / rychlý pro začátek? Jsou sprity i zvuky korektně umístěné? Má místnost ideální velikost? Apod. S čím prostě nebudete spokojeni, to změňte nebo opravte.
Mimochodem, bývá dobrou tradicí, nechat hru testovat i jiné lidi než jen autory, protože jedině tak lze opravdu spolehlivě zjistit, jak se bude titul chovat v praxi a jestli tam není někde schovaná nějaká chybka, na kterou sami nenarazíte anebo sice ano, ale neuvědomíte si ji.
Jestliže je tedy vše v pořádku, možná si říkáte, jak hru dostat mezi lidi? I to je prosté – prostě z ní vytvořte samostatný instalační soubor, jenž nebude vyžadovat celé vývojářské GameMaker:Studio. Z hlavního menu pro sestavení (nahoře) zvolte jako cílovou platformu „Windows“ a pak ještě „Create Application“. Zbývá upřesnit, kam se vše uloží a jak se to bude jmenovat a je to! Jakmile kompilér dokončí práci („Finished!“), zbývá jediné – odeslat e-mailem / vystavit instalátor, kam chcete.

Další články

Další články autora