Torque 3D je vysoce kvalitní 3D engine, který je nyní ke stažení zdarma

Estimated read time 8 min read

Torque 3D je velmi populární engine, o kterém se u nás sice moc nemluví, ale pravidelně vyhrává ceny jako jeden z nejlepších softwarů pro tvorbu 3D her. Jedná se o skriptovací engine, ve kterém lze vytvořit vysoce kvalitní FPS, MMO, RTS hry,  závodní hry a mnoho dalších her. Ještě lepší zprávou je, že je k enginu k dispozici velké množství návodů.

Torque 3D není jen engine, jedná se o celou sadu nástrojů, tedy SDK (Software Development Kit). Můžeme zde najít předpřipravené ry, které se pouze upravují. Máte k dispozici také mnoho postav a světů, které lze volně stahovat z oficiálních strínek a následně upravovat. Po úpravě lze vytvořené hry vydávat za vlastní. Tento vývojářský set nebyl vždy zdarma, teprve před několika měsíci byl uvolněn s Open Source MIT licencí, takže si ho můžete stáhnout. Stáhnout si ho můžete na konci tohoto příspěvku, nyní si ovšem ukážeme, co všechno nám tento engine přináší a na co ho využijeme. Níže se také podívejte na krátké video ukazující, jak pokročilé hry je zde možné vytvářet.

http://www.youtube.com/watch?v=3PJmBQuVP9M

Co to vlastně Torque 3D je?

Torque 3D byl vytvořen společností GarageGames aby byl vývoj her jednodušší, rychlejší a cenově dostupný. Jedná se o profesionální vývojářský set, který vám ušetří úsilí díky rychlému renderovacímu systému, vysokorychlostní multiplayer síti v reálném čase, jednoduchému editoru, jednoduchému systému skriptování a mnoho dalšími nástroji.

Součástí Torque 3D je plně 100% přístup ke zdrojovému enginu, to znamená, že můžete přidat, změnit nebo optimalizovat jakoukoli součást enginu až na nejnižší úroveň renderování C + +. Jak již bylo řečeno, nemusíte být zkušeným C + + programátorem, skutečnost je vlastně taková, že nemusíte umět vůbec programovat. S pomocí TorqueScriptu a kolekcí nástrojů, které jsou součástí Torque 3D, můžete vytvořit kompletní hry (z mnoha různých žánrů), aniž by jste se vůbec dotkli jediného řádku C + + kódu.

Ukázka online RPG hry vytvořené v Torque 3D


Chcete-li pochopit základy toho, jak se motor upravuje a jaké nástroje jsou k dispozici, tak se o tom můžete dočíst níže. Koneckonců kromě kompletní dokumentace k vytvoření hry, kterou si můžete stáhnout společně s enginem na konci příspěvku, vám i my nabídneme kompletně přeložené detailní návody i v češtine, ale musíte vydržet. Nyní je máte k dispozici v AJ, ale jelikož předpokládám, že anglicky alespoň obstojně umíte, takže by to pro vás neměl být problém.

Engine

Engine se zabývá všemi prvky hry, které běží v reálném čase na Vašem počítači. Torque 3D engine je kompletně napsán v C + + a je plně přístupný pro vás jako vývojáře. To znamená, že máte přístup k vnitřnímu fungování kódu, který si můžete přizpůsobit přesně pro vaše potřeby. Konečným výsledkem je, že Torque 3D umožňuje vývojářům přidávat funkce, zvyšovat optimalizace a učit se, jak vše funguje. Případně můžete vytvořit hru od začátku aniž by jste se pustili do zdrojového kódu. Volba, jak rozvíjet svou hru, je na vás.
Například, pokud chcete přidat funkce MySQL databáze nebo integrovat Havok SDK pro rozšíření své hry, tak tyto cesty jsou Vám k dispozici. Další výhodou přístupu zdrojového kódu je schopnost číst prostřednictvím komentářů a datových struktur, aby se lépe pochopilo, jak je celý systém nastavit.
Nenechte se zastrašit, celou hru si vytvoříte, aniž by jste museli sáhnout na zdrojový kód. Není třeba začít pracovat s C + + kódem enginu, dokud se budete cítit v tomto prostředí pohodlně. Do té doby, můžete pracovat s Torque 3D ihned!

Upravte hotové projekty ve vlastní svět

Torque Toolbox

První místo, kde se začne používat Torque 3D je Torque Toolbox. To je hlavní aplikace, která spustí Torque 3D. Torque Toolbox slouží jako centrum vývoje her v tomto prostředí.
Jak již bylo zmíněno, tak v enginu nevytváříte projekt od začátku, Toolbox poskytuje prázdné i hotové projekty, které si jenom upravíte. Pomocí editorů si jen změníte terén, dodáte nějaké vlastní prvky, zvolíte si žánr hry, kterou chcete vytvořit atd. Existující hry, které jsou dodané stačí upravit s GUI a World Editory. Zevnitř rozhraní můžete spustit dema, které jsou dodávána s enginem. Toolbox poskytuje také přímý odkaz pro přístup k dokumentaci dodané s enginem.

Dokonale detailní prostředí

TorqueScript

Většina herní logiky a ovládání kamer je napsána uživatelem pomocí TorqueScriptu. Jedná se o výkonný a flexibilní skriptovací jazyk se syntaxí podobnou C + +. Hlavní výhodou TorqueScriptu je to, že nemusíte být kódovací mistr nebo vědět všechny specifikace programovacích jazyků, například jako je C + +. Pokud jste se již seznámili se základními koncepty programování, tak budete mít náskok při budování své vlastní hry.
Další výhodou použití TorqueScriptu v protichůdnosti k úpravám základního zdrojového  C + + kódu enginu je to, že nemusíte muset překládat a vepisovat změny ve vaší hře. Můžete jednoduše vytvořit nebo upravit skript, uložit ho a spustit hru z panelu nástrojů.
Existuje několik TorqueScript článků pro nové vývojáře, které vám pomohou naučit se něco o syntaxi, funkčnosti a jak používat jazyk s enginem a editory, resp. je součástí Torque 3D.

Editory

Naučit se pracovat s editory v Torque 3D je velkou částí vaší hlavní zkušenosti. Klíčem k úspěchu je mít na paměti, že editory pracují v reálném čase a jsou WYSIWYG (to co děláte, tak rovnou vidíte). Jakoukoliv změnu, kterou uděláte, tak vidíte rovnou ve hře.

Přehledné editory

World Editor – World Editor (editor pro herní svět) je nástroj, který vám pomůže sestavit vaše herní úrovně. Pomocí tohoto nástroje budete přidávat a umísťovat terén, herní předměty, modely, účinky prostředí, osvětlení a další.
GUI Editor – GUI je zkratka pro grafické uživatelské rozhraní. mezi některé příklady GUI patří: úvodní obrazovka, hlavní menu, dialogy a mnoho dalšího. Pomocí GUI editoru můžete navrhnout a vytvořit menu, přehrávač inventarizačního systému, množství životů, nahrávání scén a tak dále.

Aktivní prostředí

Bez modelů, textur a dalších věcí by jste neměli téměř nic. Pro Torque 3D je preferovaný formát souborů, pro 3D věci, COLLADA.
Z webu COLLADA: „COLLADA je kolaborativní design aktivity pro stanovení otevřeného standardu schémat digitálního příslušenství pro interaktivní 3D aplikace.“ Jinými slovy to je souborový formát 3D modelu podporující většinu hlavních aplikací určených k tvorbě obsahu pro hry. Můžete vytvořit model v 3D Studio Maxu, Maya, Blenderu, nebo v jakémkoliv jiném 3D editoru, který podporuje formát COLLADA.
Pro ty z vás, kteří jsou obeznámeni s předchozími Torque enginy, tak stále můžete importovat DTS (statické modely) a DSQ (animace) soubory pro 3D objekty. To zahrnuje statické tvary, přehrávače, budovy a rekvizity. Pokud již máte knihovnu DTS a DSQ, neváhejte ji využít v Torque 3D. Od tohoto bodu dále, doporučujeme vám přechod na normy COLLADA, které jsou otevřené pro nové prvky tvorby.

Snadný import objektů

Závěr

Nyní, když jste se pročetli celým příspěvkem až sem, tak jste obeznámeni s některými z nejdůležitějších aspektů Torque 3D. Další informace můžete najít přímo na stránkách Torque 3D (viz odkaz vedle odkazu ke stažení), ale dá se říci, že v dokumentaci, která je součástí Torque 3D SDK setu se můžete dozvědět vše. Nuže, níže si již můžete stáhnout celý set Torque 3D a pustit se do objevování a do práce.

         (336MB)

Další články

Další články autora