Program AGS, aneb Adventure Game Studio, je určen v první řadě ke tvorbě klasických spritových nebo kreslených 2D adventure her provedených v typickém klikacím rozhraní a to takovém, jaké znáte třeba z adventur ze série o Indiana Jonesovi či Monkey Islandu. Při troše snahy se z něj určitě dají vyždímat vpravdě neuvěřitelné věci.
První místnost – Pozadí, co s okraji a kam se vydat?
Pozadí místnosti
Dalším zásadním krokem, jenž je potřeba při tvorbě první místnosti provést, je nutnost zpracovat její pozadí. To musí být logicky obrázek s rozlišením větším nebo aspoň stejným, jako rozlišení, jenž jste si zvolili za nativní pro hru (viz panel „General Settings“). Pakliže je obrázek větší, místnost bude posouvatelná, což vypadá lépe u posunu vodorovného.
Odkud získáte grafiku pro svoji první adventuru bude na vás, ale předpokládá se, že to nějakým způsobem zvládnete: možná sami trochu kreslíte, třeba máte známého grafika, lze také použít volně šiřitelné věci z internetu nebo jde jistě i najít grafika s hotovými věcmi někde ve fóru. Ať už zvolíte jakou chcete cestu, zdrojové pozadí potřebujete ve formátech BMP nebo PNG.
Jako první věc je určitě potřeba pozadí nahrát. K tomu použijte tlačítko „Change…“ umístěné v horní části uprostřed na obrazovce věnované místnosti. Pro účely tutoriálu se anglický autor rozhodl použít pozadí stejné, jaké je v adventuře Space Quest IV.
Okraje
Klepněte myší do rozevíratelného seznamu vlevo dole pod „Change…“, který obsahuje „Nothing“ a změňte to na „Edges“ (Okraje). Uvidíte, že se v grafice objevilo několik žlutých čar, jenž určují, kde bude mít tato místnost svoje okraje. A co se tím vlastně rozumí? „Okrajem“ je tu taková oblast, kam se musí přesunout postavička, aby to bylo AGS enginem chápáno, jako pokus o opuštění obrazovky do jiné scény.
Linky okrajů si přesunujte, jak je jen libo, ale dávejte prosím pozor na to, že se to vše porovnává vůči nohám postavičky! Aktuálně to ještě nic nedělá, nicméně i tomu se budeme (v některém z pozdějších témat) určitě věnovat. Jak se můžete přesvědčit na dalším snímku, je tu dobře vidět, že byly použity pouze linky pro odchod směrem nahoru a doprava, jelikož žádné jiné prostě nejsou potřeba (počet exitů bude samozřejmě ovlivňovat herní lokace, scénář i samotná grafika, jakou budete mít k dispozici).
Místa, kam lze jít
Jako další věc bude potřeba na grafice místnosti specifikovat, kam se vaše postavička bude moci vydat. Přesuňte se proto opět k onomu rozbalovacímu seznamu, kde jste zvolili „Edges“ a vyberte tam pro změnu „Walkable Areas“ („Dostupná místa“ aneb také „Místa, kam jde jít“).
Povšimněte si nyní, že se nám v Toolbaru zcela nahoře objevily některé nové nástroje a tlačítka. Ty slouží ke kreslení a fungují zcela přesně tak, jak jste zvyklí z jiných grafických programů a editorů. AGS autorům tvořícím adventury jmenovitě nabízí tyto funkce: Line, Freehand, Rectangle a Fill tools.
Je tu i ta možnost, že si nakreslíte vlastní masku cest v jiném programu a importujete ji, ale o tom opět až později. (6.část)