Tvorba her v Adventure Game Studio – 8. část – Přidávání interakce

Estimated read time 4 min read
Program AGS, aneb Adventure Game Studio, je určen v první řadě ke tvorbě klasických spritových nebo kreslených 2D adventure her provedených v typickém klikacím rozhraní a to takovém, jaké znáte třeba z adventur ze série o Indiana Jonesovi či Monkey Islandu. Při troše snahy se z něj určitě dají vyždímat vpravdě neuvěřitelné věci.
Možnosti hráčovy interakce
 
Dobrá, z minulých dílů máme fungující místnost, po níž hráč může chodit, jak se mu jen zlíbí. Nicméně, jen chození je na hru trochu málo a hra by byla docela nudná, jelikož zde hráč prozatím nemůže dělat nic užitečného. Je proto na čase to změnit!
AGS vám nabízí celkem trojici typů věcí, jenž hráč může nějak měnit a interagovat s nimi dle uvážení:
1. Hotspot – je taková oblast pozadí, se kterou hráč může nějak operovat. Hotspoty se obecně používají na věci, které se již nebudou nějak výrazněji měnit, přesto je tam ale chcete v rámci co nejvyšší živosti obrazu. Dobrým příkladem je strom nebo tráva na pozadí.
2. Objekt – jde o předmět nějakého typu umístěný do místnosti, s nímž jde nějak v rámci místnosti nakládat: dá se aktivovat i deaktivovat, ale pozor, podobné objekty musí zůstat v místnosti, v jaké byly vytvořeny.
3. Charakter – v nejhlubší podstatě je to jen další objekt, ale může se pohybovat po místnostech a tedy i procházet mezi místnostmi, a tak se objevit klidně v celé hře. Charaktery mají proti běžným objektům navíc některé věci po designérské stránce – tak namátkou umí mluvit, mají animace pro řeč apod. Charaktery se používají k reprezentaci NPC postav ve hře.
I. Hotspoty
Nejsnadnější bude začít od hotspotů z onoho prostého důvodu, že jsou na pochopení nejlepší. Ujistěte se tedy, že máte editor místností otevřený a zvolte „Hotspots“ ze stejného místa (jde o rozevírací seznam vpravo uprostřed), z jakého jste již vybírali „Walkable areas“ v minulých dílech.
Hotspoty se kreslí úplně stejně, jako místa za obrazem a místa, kam může postava jít, takže ani po této stránce to není nic nového. Jelikož je obrazovka členitá, bývá v běžné hře typické, používat pro jedinou místnost řadu hotspotů. Takže poté, co nakreslíte svůj první hotspot, začněte editovat další (s o jedničku vyšším ID) jeho změnou v rozevíracím boxu označeném na obrázku jako „Selected hotspot“. Hned nato se stane několik věcí. Předně, máte možnost kreslit další z hotspotů a také, ty, co již máte nakreslené, zešednou a je vidět pouze ten, na kterém aktuálně pracujete (lze změnit v nastavení dle chuti).
17
Poté, co jste hotspot nakreslili, je nutné s ním ještě provést dvojici operací:
a) Musíte hotspot popsat – a to tak, aby to bylo pro hráče srozumitelné. Když totiž hráč pohne u „Lucasovek“ někam myší, uvidí věci okolo / hotspoty popsané textem, co jste sem zadali – a nemělo by mu v dobré hře vše být jasné jen z obrazu, ale i z popisku. Na druhou stranu, u „Sierrovek“ popisek sice není nezbytný, ale pro editaci v rámci přehlednosti se hodí tak jako tak.
b) Jméno hotspotu – popisek a jméno je jiná věc, pozor na to! Popisek je to, co uvidí hráč nebo vy, ale jméno je pouze pro potřeby AGS. A jelikož se na jméno hotspotu budou odvolávat skripty herní místnosti, není špatný nápad, dělat je srozumitelně a pouze z písmen, bez mezer a speciálních znaků. Konvence v AGS praví, že jméno hotspotu by mělo být jako v tomto příkladu: u „Door“ má být „hDoor“ (jméno musí být v rámci místnosti unikátní!).

Další články

Další články autora