Tvorba herních postav – od konceptu po animaci

Estimated read time 6 min read

Vytvoření herní postavy je fascinující proces, který vyžaduje nejen technické dovednosti, ale také kreativní představivost. Každá herní postava začíná jako pouhý nápad, který se postupně proměňuje v propracovaný model s vlastními animacemi a osobností. Pojďme si projít, jak vznikají herní postavy – od prvního náčrtu až po jejich pohyb v herním světě.

Koncept a design: Nápad ožívá na papíře

Prvním krokem při tvorbě herní postavy je její koncept. Vývojářský tým si klade otázky: Kdo je tato postava? Jaký má příběh, motivaci a roli ve hře? V tomto okamžiku jde spíše o zachycení základní myšlenky, než o detailní zpracování.

Jakmile je jasná role postavy ve hře, přichází na řadu umělecký koncept. Ilustrátoři a designéři začnou pracovat na několika různých náčrtcích a návrzích postavy. Tyto koncepty zachycují základní rysy, výraz, oblečení a celkový styl, což odráží její osobnost a funkci v herním světě. V této fázi může vzniknout několik verzí, než se tým shodne na konečné podobě.

Modelování: Přenos do 3D světa

Jakmile je hotový koncept, přechází se k modelování postavy ve 3D. Tuto práci obvykle provádějí 3D modeláři pomocí softwaru, jako je Blender, Maya, nebo ZBrush. Základní proces modelování začíná vytvořením nízkopolygonového  modelu, který je rychlý na vykreslování a umožňuje snadné úpravy.

Po vytvoření hrubého tvaru přechází modeláři k detailnímu modelování, kde přidávají jemné detaily, jako jsou svaly, rysy obličeje a textury oděvu. Tento krok často zahrnuje vytváření „vysokopolygonových“ verzí, které zachycují realistické detaily, a následně se vytváří takzvané „normálové mapy“, které přidávají iluzi hloubky a detailů na finálním nízkopolygonovém modelu.

Texturování a materiály: Dodání realismu

S 3D modelem hotovým je na čase přidat textury a materiály, které oživí povrch postavy. Texturování se provádí pomocí nástrojů, jako jsou Substance Painter nebo Photoshop. Textury mohou zahrnovat obličejové rysy, oblečení, stínování a další vizuální detaily, které definují vzhled postavy.

Kromě základních textur se aplikují i materiály, které simulují vlastnosti povrchů, jako je kovový lesk zbroje nebo matná textura kůže. To je zásadní pro dosažení realistického vzhledu postavy a jejího přirozeného začlenění do prostředí hry.

Připravujeme kostru

Pro animaci herní postavy je nutné vytvořit vnitřní „kostru“. Tuto kostru tvoří sada digitálních kostí, které budou později využity k ovládání pohybu modelu. Každá část modelu je připojena k příslušné kosti, což umožňuje její ohýbání a pohyb.

Správné vytvarování kostry je klíčový pro realistickou animaci. Pokud jsou kosti umístěny špatně nebo nejsou připojeny k modelu správným způsobem, pohyby postavy mohou vypadat nepřirozeně.

Animace: Přivádění postavy k životu

Jakmile je postava zrigovaná, nastává čas na samotnou animaci. Animátoři využívají softwary jako Maya nebo 3ds Max, aby vytvořili pohyby postavy. Animace může zahrnovat základní pohyby, jako je chůze, běh nebo útok, až po složité pohybové sekvence, jako jsou bojové techniky nebo interakce s prostředím.

Existují dva hlavní způsoby animace postav:

  • Ruční animace: Animátor manuálně nastavuje pozice a pohyby každé části těla postavy pro jednotlivé snímky. Tento způsob je časově náročný, ale poskytuje naprostou kontrolu nad výsledným pohybem a je vhodný pro komplexní nebo stylizované pohyby.
  • Motion capture: Při této metodě se pohyby skutečného herce zaznamenávají pomocí senzorů a následně se aplikují na 3D model. Motion capture se často používá k dosažení realistických pohybů a akčních scén. Následné úpravy umožňují přizpůsobit animace podle potřeb hry.

Integrace do herního enginu: Finalizace a testování

Posledním krokem je integrace hotové postavy do herního enginu, jako je Unity nebo Unreal Engine. Zde se animace a model propojují s herní mechanikou. Postavě se přiřadí různé interakce a animace se spouštějí v závislosti na tom, co hráč během hry dělá – například když hráč klikne na tlačítko „útok“, spustí se příslušná útočná animace.

Tento krok zahrnuje také testování všech možných scénářů, aby se zajistilo, že animace vypadají plynule a přirozeně v různých situacích. Herní vývojáři zkoumají, jak postava reaguje na okolní prostředí, fyzikální interakce a další prvky hry, které by mohly ovlivnit její vzhled a chování.

Shrnutí: Herní postava jako komplexní dílo

Tvorba herní postavy je náročný proces, který vyžaduje úzkou spolupráci mezi umělci, animátory a vývojáři. Od prvního konceptu přes modelování, texturování, rigging až po animaci je každý krok klíčový pro vytvoření postavy, která v herním světě působí živě a uvěřitelně.

S pokrokem technologií se tvorba herních postav neustále vyvíjí. Dnes jsou hráči svědky detailních, dynamických postav, které se vyvíjejí podle jejich rozhodnutí a herních akcí. Ať už se jedná o masivní hrdiny v akčních hrách nebo drobné bytosti v uměleckých indie projektech, všechny herní postavy procházejí tímto složitým, ale vzrušujícím procesem, který je přivádí k životu na obrazovkách hráčů po celém světě.

Obrázky vytvořené pomocí umělé inteligence – DALL-E od OpenAI


Další články

Další články autora