Jak zajisté víte, stíny hrají v realističnosti grafického zobrazení podstatnou roli. Jsou to právě ony, které vdechnou vytvořenému objektu život. Pro začátečníky kteří nemají s modelováním v 3D editorech příliš zkušeností bych jako první kroky zvolil Wings 3D nebo SketchUP, jsou to na ovládání velmi jednoduché programy, ze kterých lze výsledný objekt snadno importovat právě do Unity.
Ploché stínování je vhodné pro začátečníky s 3D modelováním a skvěle se na něm naučíte jednotlivé principy a zákonitostí, které jsou s touto problematikou spojeny. Výsledný efekt poté připomíná klasické hry z 90. let, a výsledný efekt je retro a cool.
Nyní se však přesuneme již k samotné práci v Unity. Každý objekt se skládá ze sady vrcholů, které vytváří tvar objektu. Důležité je znát jednotlivé úrovně modelu, tedy vertexy a vektory, které definují prostor. Program porovnává směr světla a jednotlivé vrcholy, a tím propočítává možný stín, který objekt vrhá. Toto stínování však nebudí příliš realistický efekt. Našim úkolem bude zdůraznit ostrost a plochost objektu, s čímž si naštěstí umí Unity jednoduše poradit.
1. krok
Kliknte na Váš model v projektovém okně, čímž se Vám otevře okno s nastavením importu v panelu Inspektor.
2. krok
Přejděte na panel Normals &Tangents a v možnosti Normals vyberte Calculate.
3. krok
Nastavte Smoothing Angle, tedy vyhlazování úhlu, na 0 a klikněte na apply.
Unity zostří veškeré úhly a my tak docílíme tíženého výsledku. Nebojte se experimentovat s nastavením tohoto vyhlazování v závislosti na geometrii objektu. Budete překvapeni, jak snadno se dá dosáhnout zcela jiného vzhledu.
4. krok
Nyní již zbývá dát našemu modelu barvy. Vyberte jednotlivé části modelu a nastavte různé materiály, pro různé barvy, které chcete použít. Tím bude Váš model působit realističtějším dojmem.
Těmito jednoduchými kroky docílíte skvělého efektu stínu, který bude působit ve hře skvělým dojmem. Nebojte se celé Unity prozkoumat více do hloubky, věřte že budete velice příjemně překvapeni co všechno tento program nabízí a jaké zajímavosti budete moci se svým objektem dělat.
O programu Unity už jsme tu dříve psali, pokud si ho chcete stáhnout, tak přejděte na předchozí článek o Unity a stáhněte si ho.