REVERT3D Engine je nástroj pro vytvoření 3D oldschool her

Estimated read time 7 min read

REVERT3D Engine je nástroj pro vytváření 2D a 3D her ve vyloženě oldschool provedení. Jistě si mnoho lidí řekne proč tvořit hru, která vypadá, že byla vytvořená před deseti lety, odpověď je jednoduchá, uživatel může i toto prostředí proměnit ve zcela unikátní hru. Sami vývojáři (tohoto  enginu) ovšem říkají, že ještě není zcela hotové a že je co dodělávat, ale i tak si můžete engine u nás stáhnout a vytvořit si hru.

REVERT3D je často nazýván jako 2.5D motor. Úroveň geometrie je postavena na dvou-dimenzionálních mřížkách. Obecně lze říci, že podporuje dlaždice (plocha v rámci sítě) s různými výškami, svahy a diagonálními stěnami.
Abych vám trošku přiblížil možnost tvorby v tomto enginu, je to něco mezi Wolfensteinem a Duke3D. Je to asi nejvíce srovnatelné se System Shock 1 enginem – což bylo ve skutečnosti byl jedním z hlavních zdrojů inspirace k vytvoření.

Ukázka tvorby ve REVERT3D

Architektura je postavena tak, že uživatel může používat komletně celý zdrojový engine nebo linky či tatické knihovny. Použijte nástroje, které REVERT3ED nabízí k vytvoření vlastního světa. Můžete libovolně manipulovat se zdrojovým kódem bez použití kompilátoru. Motor běží se standardní implementací pro 3D hry. Herní logika je implementována ve skriptech LUA. Aktuální kódování je založeno na Visual C + + 6 (brzy bude již pro VS2008)

Proč ještě tvořit oldschool hry?

Máme rádi staré věci! Podle vlastního názoru, mozaikové grafiky a jednoduché efekty ponechají větší prostor pro fantazii hráčů. Cítíme, že je tu nějaký zvláštní duch k 3D hrám z 90. let, mnoho hráčů se k takvýmto hrám vrací a vy si můžete vytvořit hry v tomto duchu a šířit je do této sféry hráčů. Dostat se do 3D grafického programování je dobrý start  a navíc to nění ani zas tak těžké. Můžete si vytvořit podobné hry jaké jste kdysi hráli, nebo je zdokonalit a udělat takovou hru, která bude zajímavá a přínosná i v dnešním měřítku.

Ukázka možného prostředí

Jsou zapotřebí ještě nějaké další nástroje?

Pro vytvoření mnoha her je mnohdy třeba zapotřebí mnoha přídavných nástrojů, tento engine však obsahuje většinu z těchto nástrpjů už přímo v sobě, tedy skriptovací, mapové a objektové editory. Je také vybaven standardní herní implementací, to vám umožní vytvořit 3D hry bez nutnosti „tvrdého“ Visual C + + kódu. Samozřejmě, propojení enginu do C + + projektů nabízí mnohem více možností, zatímco herní implementace je omezena na standardní sadu funkcí a skriptování API.

Ukázka nabídky textur

Struktura scény

REVERT3D scéna se skládá ze tří hlavních prvků:

  • Mapa (úroveň geometrie jako jsou pokoje, chodby a místnosti se skládají z dlaždic a objektů)
  • Dlaždice (bloky, ze kterých je mapa složena)
  • Objekty („věci“ s různými vlastnostmi, které mohou být umístěny na mapě)

Dlážděná mapa

Struktura mapy vypadá jako dvojrozměrný půdorys, dělený mřížkami do bloků stejné velikosti. My často nazýváme tyto bloky jako „dlaždice“.
Dlaždice mohou být různého typu, jako je pevné, otevřené, diagonální stěny nebo prostě prázdný prostor. Představte si, že otevřené dlaždice mohou být jednobarevnými krychlemi rozdělenými na poloviny, takže s nimi můžeme pohyboat od horní část až dolů, vytváříme tak prostor s podlahou a stropem mezi nimi. To je způsob, jakým byly vytvořeny a zároveň způsob jak se mezi nimi hráč pohybuje.

Dlaždicová mapa
Prostor mezi dlaždicemi

Architektura 2D půdorysu je velmi snadná k pochopení, k práci, ale má i své omezení. Nejmenší jednotka, která může být změněna je dlaždice, neexistuje tedy to, že by jsme si od ruky kreslili detaily. Mapa je sestavena z jednotlivých dlaždic. Jelikož se zde pohybujeme něco jako ve „2D přírodě“, tak víme, že půdorys je plochý, to nám může umožňovat tvorbu proměnlivé podlahy, stropu a různých částí čímž docílíme efektu zajímavého 3D světa.

Tvorba prostředí

Objekty

Je zde podporováno mnoho variací objektů textur, směrových textur, animací i postav. Lze snadno nadefinovat útok, zničení a mnoho dalšího pro každou situaci. Postava hráče ve hře má svůj počet životů, který ubývá, pokud je postava zasažena. Lze si s tvorbou pěkně vyhrát. Jsou plné podporovány 3DS modely a běžná grafika pro textury.

Podpora mnoha variací objektů

Uvedení scény k životu

Zatímco scénové a objektové editory nabízejí skoro vše co potřebujete navrhnout ve svém prostředí a zpracují většinu hlavních úkolů v pozadí (vykreslení, fyzika, objekty/scény/správa paměti), tak vše co se hýbe a mění v rámci scény/věci, které dělají hru, můžete zapsat pomocí lehkého integrovaného skriptovacího rozhraní. Skripty jsou malé programy, které běží uvnitř vlastního systému v prostředí enginu. Tento Lua systém je rozdělen do samostatných modulů pro grafiku, scény/řízení objektů, provoz na úrovni systému, GEO/matematika/nástroje funkcí a zvuků. Skriptovací funkce jsou přímo mapovány na REVERT3D API, které jsou vydávány jako statické knihovny pro použití ve Visual C + +.
Zatímco C + + implementace je velmi „otevřená“ tak, že to umožňuje spouštět skripty prakticky kdykoli a kdekoli, tak ve standartní hře se vše dělí na jednotlivé úkony a události. To také umožňuje vlastní skriptování a možnost výrazného rozšíření.

Vytvoření hry

Proces vytváření interaktivních prostředí pomocí REVERT3D by měl vypadat takto:
Sestavíte si svojí mapu a objekty pomocí integrovaného nástrojového editoru, upravíte interaktivní komponenty pomocí skriptovacího rozhraní. Chcete-li otestovat své prostředí, je tu funkce pro přepnutí mezi nástroji pro úpravy a herní logikou, umožňuje to rychlý vývoj bez nutnosti restartování celého motoru pokaždé když si budete chtít něco jen vyzkoušet. Vytvoří se svět, otestuje se, pak se přepne zpět a může se pokračovat, jednoduché.

Herní tvorba v tomto enginu je zaměřena především na uživatele, kteří mají základní znalost kódování. Skriptovací systém je ovšem jednoduchý, takže lze říct, že i začátečníci by si zde mohli vytvořit hru. Hry, vytvořené pomocí tohoto enginu mohou být velmi zajímavé a je jen na uživateli, kolik času do nich investuje. Níže si můžete stáhnout první demo s oddělenou herní logikou a editory, včetně systému textur System Shock a hratelným demem s úrovní. Skriptovací demo obsahuje „vše v jednom“, prostředí pro skriptování, mapování a další.

         (8.3MB)

Další články

Další články autora