3D Grafika a Autodesk 3ds Max

Estimated read time 6 min read

3D grafika zažívá v současnosti skutečný zlom. Ztvárnění virtuálních světů se stává čím dál tím více reálné a smazávají se hranice mezi virtualitou a realitou. S příchodem každé nové verze grafických aplikací máme možnost vstřebávat široké spektrum nových funkcí, které usnadňují a urychlují tvorbu vašich 3D představ v každodenní produkci. Trend je zřejmý. Rychlejší a snazší tvorba 3D světů.

Tento celosvětový trend má ale i svá negativa. Čím dál tím více specializovanějších dílčích aplikací řeší podmnožinu úloh, s nímiž si velké 3D aplikace jako 3Ds Max, Maya nebo SoftImage, dokážou poradit jen stěží či neohrabaně. Mám na mysli například tvorbu textur a povrchových struktur, míchání 3D animace se 2D video elementy, speciální vizuální efekty, simulaci tekutin, detailní digitální sochařství 3D modelů nebo animace postav. Všechny tyto oblasti pokrývá široké spektrum aplikací dostupných na trhu s grafickým softwarem. To samozřejmě klade nároky na vaše znalosti, je třeba pokrýt mnohem širší záběr funkcionality, než tomu bylo v minulosti.

Ukázka 3DS Maxu


Tento animační software pokrývá celý produkční tok od modelování objektů, aplikování textur a vizuálních struktur na povrchy modelů, přípravu osvětlení a simulaci reálného denního světla, přes animaci, tedy rozpohybování nejen modelů i postav, změny jejich vzhledu v čase až po rendrování, tedy vytvoření digitálního výstupu, například sekvenčních obrazových souborů, které si poskládáte do jednoho MOV nebo AVI souboru. Autodesk 3Ds Max je zřejmě nejpoužívanější 3D nástroj na světě, který se používá v herních studiích, architektonických kancelářích, filmových studií a samozřejmě četnou základnou samostatných tvůrců.

Možná jste zaznamenali uvedení aplikace 3Ds Max Design. Jedná se o téměř totožnou aplikaci s 3Ds Max, avšak zaměřenou spíše na trh vizualizací, u nichž se dbá zejména na reálné osvětlení podle normy LEEDS. Balík 3Ds Max navíc obsahuje SDK – Software Development Kit, sadu nástrojů určenou pro vývoj dalších doplňků pro 3Ds Max, což nachází své uplatnění zejména pro zábavní a herní průmysl. To jsou základní, pro většinu uživatelů zanedbatelné rozdíly. Významným přínosem obou variant je ale dostupnost 64 bitových verzí. V čem spočívá přínos ve srovnání s 32 bitovou verzí? Především možnost práce s velkými datovými soubory, tedy velkým objemem 3D modelů v jedné scéně. Zadruhé je to mnohem rychlejší interaktivita v manipulaci s detailními objekty. Můžete tak svižně modelovat pomocí kreslení štětců po povrchu vysokopolygonálních modelů.

Pro Maxe je na trhu mnoho zajímavých zásuvných modulů, které rozšiřují jeho schopnosti a funkcionalitu. Pokud Max nenabízí takovéto integrované vlastnosti (např. Simulaci tekutin), porozhlédněte se po tzv. Plug-inech, které jsou pro Maxe dostupné v hojné míře – komerčně i zdarma. Druhá možnost rozšíření je hledat či vytvořit si tzv. Skripty. Ty představují kusy programového kódu, které když spustíte, tak se vám spustí uvnítř 3Ds Max požadovaná miniaplikace. Ty mohou být různě specializované od tvorby objektů s možností jejich parametrizace až po nástroje usnadňující animaci. Samozřejmě jsou ke stažení knihovny 3D modelů, takže stačí věnovat pár set korun na koupi takové knihovny, a nemusíte si modely pracně vytvářet. Tlak na produkci v krátkém čase je vysoký, proto tyto možnosti určitě využívejte.

Externí aplikace, s nimiž by se měl samostatný 3D grafik seznámit, jsou například Adobe Photoshop, Autodesk Mudbox, Adobe Premiere, Autodesk Combustion nebo Adobe After Effect a Motion Builder. Jak je vidno, je jich více a záběr pokryté problematiky je široký. Aplikaci Adobe Photoshop zná zřejmě nejvíce uživatelů v oblasti 2D grafiky. Známá aplikace pro tvorbu a zpracování obrázků, přípravy textur a bitmap pro jejich začlenění v 3Ds Max. Pokud se chcete stát digitálním sochařem, bude se Vám líbit aplikace Autodesk Mudbox, v níž můžete díky vestavěným štětcům malovat po povrchu modelu a dávat mu detailní 3D podobu. I když Max nabízí hodně nástrojů pro 3D modelování, na Mudbox si rychle zvyknete a naučíte se v něm pracovat a přenášet modely mezi 3Ds Max a Mudbox. Je určený pro modelování těch nejjemnějších detailů na modelech s vysokým počtem polygonů (vrásky, svaly a podobně).

S Adobe Premiere budete schopni stříhat animované klipy, míchat je, prolínat, provádět korekci barev nebo synchronizovat se zvukem. Combustion také pracuje přímo s animacemi. Je ekvivalentem pro činnost nazvanou kompozice a postprodukce. Jakmile dokončíte animaci, můžete ji kombinovat s dalšími vizuálními prvky a efekty (dokonce s 3D objekty, které můžete rafinovaně skrývat za objekty v animaci). After Effects, jak název napovídá, dodává do již hotové animace různorodé efekty. Mohou jimi být napodobení třesu kamery, vlnění a distorze obrazu (pára, horký vlnící se vzduch, rozmlžení obrazu a podobně), přidání světel a kamer nebo můžete po snímcích animace malovat. Poslední ze jmenovaných aplikací – Motion Builder – nabízí výkonné nástroje pro animaci postav.

Pokud to myslíte s 3D tvorbou vážně a rádi byste vytvořili kratší animaci, měli by jste si s těmito aplikacemi „umět povídat“.

Další články autora