Jak udělat plošinovku v Game Makeru

Estimated read time 4 min read

V této kapitole si ukážeme jak vytvořit jednoduchou hru v Game Makeru. Vytvoření je snadné, zvládne to opravdu téměř každý i bez znalosti programování. Jedná se sice o promitivní plošinovku, ale právě vytvoření této jednoduché hry může být slibným začátkem k vytvoření mnohem lepších her. Dokonce i podobné hry se vydávají za komerčním účelem, takže jestliže nebude problém s vytvořením této hry, nebude problém postupovat ke složitějším návodům. Níže je napsán podrobný postup krok po kroku, jak hru vytvořit a také lze nahlédnout, jak bude výsledná hra vypadat (hned pod tímto textem).

Náhled na hotovou hru

1. Krok – Potřebné nástroje

K vytvoření hry bude zapotřebí Game Maker 8

Jako platforma k vytvoření byl zvolen Game Maker 8 Pro, ale hru lze bez roblémů vytvořit v Lite verzi, která je zcela zdarma ke stažení na této stránce. Tak tedy začněte tím, že Game Maker otevřete.

2. Krok – Vytvořte obrázek hráče

Vytvoření trpaslíka „sprite“ a jeho pojmenování

Vytvoříme skřítka 🙂 neboli „new sprite“, skřítka nakreslete, v tomto případě to může být usmívající se kostička, jak lze vidět na obrázku. Obrázek nahrajte a pojmenujte ho, například sprite01 (viz obrázek).

3. Krok – Vytvořte obrázek zdi

Vytvoření obrázku zdi

Udělejte prakticky to samé co s obrázkem hráče, ale políčko zdi vytvořte ve velikosti 16×16 pixelů (jak je vidět na obrázku).

4. Krok – Objekt hráč

Objekt hráče

Vytvořte nový objekt „new object“ a pojmenujte ho obj_player. Nastavte kolonku „sprite“ na sprite0 (viz obrázek).

5. Krok – Objekt zeď

Objekt zeď

Opět vytvořte nový objekt a pojmenujte ho obj_wall. Nastavte kolonku „sprite“ na sprite1 a zaškrtněte políčko „Solid“ (viz obrázek).

6. Krok – Akce (Event)

Step Event


Jděte zpět k obj_player a přidejte akci „Step Event“. Vložte tyto akce:
– check colision (x: 0, y: 1, relative);
– set the gravity (direction: 270, amount: 0);
– ELSE;
– set the gravity (direction: 270, amount: 0.5);

7. Krok – Colision Event (kolizní akce)

Colision Event

Přidejte „Colision“ s akcí „event“ obj_wall. Vložte tuto akci:
– set vertical speed to 0;

8. Krok – Pohyb do leva (left key)

Left Key


Nyní je potřeba přidat pohyb tlačítky na klávesnici, nejdříve pohyb doleva, zvolí se tedy Add Keyboard > Left event. Vložte tyto akce:
– check free position (x: -4, y: 0, relative);
– jump to position (x: -4, y: 0, relative);

9. Krok – Pohyb do prava (right key)

Right key

Zvolte opět Add Keyboard > Right event. Vložte tyto akce:
– check free position (x: 4, y: 0, relative);
– jump to position (x: 4, y: 0, relative);

10. Krok – Skákání

Skákání

Opět se přidá klávesnice > Up event. Vložte tyto funkce:
– check colision (x: 0, y: -1, relative);
– set vertical speed to -7;

11. Krok – Místnost

Vytvořte novou místnost „Room“ a následně přidejte zdi, dle svého uvážení, a také hráče.

12. Krok – Vše je hotovo 🙂

Hotovo, můžete hrát..

Uložte hru, stiskněte tlačítko rozběhnout (zelené tlačítko PLAY) a je hotovo.

Pokud jste postupovali podle návodu, tak by měla hra běžet. Orientace v programu může být zpočátku složitá, ale při opakovaném používání zjistíte, že je ovládání velmi snadné a přehledné. Návod je velmi primitivní, pokud se Vám i přesto nepodařilo dát hru dohromady, tak si projeďte obrázky znovu. Jestliže se hra vydařila, tak můžete přejít na složitější návody nebo si vyzkoušet tvorbu vlastní hry.

Další články

Další články autora